Blog

En livsstilsændring sammen med børn..

Er du én af dem som har svært ved at passe træningen og den sunde livsstil?

Tá børnene med ud, og få klaret træningen samtidig.

Tá børnene med i køkkenet, og gør madlavningen sjov.

Børn elsker at være sammen med sine forældre, og børn elsker at have det sjovt.

Ofte er vi forældre slemme til at give børnene skylden for, at den livsstilsændring vi inderst inde ønsker, ikke lykkedes.

Det er hårdt at have børn, ingen tvivl om det, og mangel på søvn og energi kan være en stor udfordring. Hertil hører tit hurtige løsninger når det kommer til mad, og træningen kan også lige vente til en anden dag. Og disse 2 ting øger ligesom bare ikke rigtigt energiniveauet.

Men det skal også siges, at det sagtens kan være alderledes.

Min mest stabile træningsmakker er min datter på 3 år. Hun er altid frisk på leg, og vil altid gerne med ud og gå en tur. Hun er også altid klar på en cykeltur hvis vejret tillader det.

Fysisk aktivitet behøver ikke være, at køre sig selv midt over i et træningscenter, og sund kost behøver ikke bestå af sellerijuice.

En gåtur i skoven eller i parken.

Børnene cykler og du går/løber.

Find nogle sjove danse videoer på Youtube, og dans og hop så pulsen kommer lidt op.

Mulighederne er mange når det kommer til aktiviteter sammen med børnene, og de elsker det.

Da jeg ikke er den bedste i verden til at lave mad, er jeg stor fortaler for madplaner, da det giver mig struktur og mulighed for at planlægge.

Tá børnene med i køkkenet. Skær nogle grøntsagsstænger, og læg dem i køleskabet, så der er til et par dage, og gør det samme med frugt. Så undgår du, at det er kalorieholdige ting du går og småspiser af (hvis du da kender til det). Grøntsagsstænger med lidt lækkert dip, eller abemad (frugt skåret i små stykker) er noget de fleste børn synes er hyggeligt at sidde og gnaske i, specielt hvis de selv har været med til at lave det.

Lav en madplan og hold dig til kun at købe ind et par gange om ugen. Så er det lettere, at komme udenom, at der skal handles når du er træt og sulten efter arbejde. Og det er nemmere at slippe af med de hurtige løsninger, som ikke fører dig hen imod dit mål om en sundere livsstil.

Håber at dette lille indlæg kan inspirere lidt, og jeg vil løbende komme med videoer hvor der er forslag til aktiviteter og sundere mad sammen med børnene, både på min facebook og Instagram.

Håber du får en rigtig dejlig weekend, og tak for du læser med 🙂

Kærligst Anna

Ved at acceptere at du fejler og møder modstand, så kommer du langt…

Sådan kommer du i gang med en ændring af din livsstil:

Lav et mål:

Det kunne være at tabe 5 kg. Målet skal være så specifikt som muligt, og det er en god ide at skrive det ned. Så har du lavet en aftale med dig selv, og du skal tage ansvar for dit valg.

Når du har sat dig et mål, så kan du gå videre til at lave en plan.

Lav en plan:

Hvor lang tid vil det tage at komme i mål? Hvad kræver det at komme i mål? Husk delmål, så du hele tiden vil opleve succes, og kan se fremgang 😊

Her er det VIRKELIG VIGTIGT at du er realistisk, og vedholdenhed er nøgleordet. Når du vil ændre din adfærd er det vigtigt at gå ind og kigge på hvilke udfordringer der kan komme undervejs, og se om du kan lave nogle strategier for hvordan du får arbejdet dig igennem de udfordringer som kommer. For at ændre adfærd er ofte meget mere komplekst end det lyder.

Et eksempel kunne være at du tit ikke når at få ordentlig frokost på arbejdet. Når du så står nede i Netto og skal handle ind, kommer der lige en kage eller en plade chokolade i kurven, som du kan spise på vej hjem. Og fordi du stadig er rigtig sulten, så overspiser du til aftensmad.

En strategi kunne være, at du tog madpakke med på arbejde, så er du ikke sulten når du skal handle. Og så tager du en eftermiddagssnack når du kommer hjem, så du kan spise en passende portion til aftensmad.

Det er også vigtigt, at du ikke tænker at alting skal køre på skinner, og at du ikke må falde tilbage til den adfærd du vil ændre, for det vil ske. Sorry, men det vil det.

Det er ikke fordi du er svag, eller ikke kan finde ud af tingene, det er fordi det er rigtig svært for din hjerne at gøre noget nyt, når du har brugt flere år på at lave den anden adfærd, og hjernen vil altid søge det der føles trygt og som du kender.

Her kan det være rigtig godt at opdele processen i delmål, igen skal de være meget specifikke, og du skal tydeligt kunne se hvornår delmålet er indfriet.

Et delmål kunne være, at du skal have madpakke med på arbejde og spise en eftermiddagssnack når du kommer hjem, og så er det kun dét du arbejder med, indtil det er på plads. Og så kan du gå videre til næste delmål på din plan.

Dette er måden jeg arbejder på, på mine online forløb, så hvis du føler du har brug for hjælp til din livsstilsændring, så står jeg klar til at give dig den støtte du har brug for til at komme i mål.

Ha en dejlig dag, og husk at have tålmodighed, så skal alting nok gå 😊

Kærligst Anna

Min mission med dette firma?

Jeg har startet dette online univers for at tilbyde hjælp og støtte til en sundere livsstil. Jeg ved hvor svært det kan være at komme igang med at leve sundere, og derfor vil jeg gerne dele min viden og erfaring med dig.

Jeg laver personlige onlineforløb hvor vi arbejder med kost og træning, og derudover laver jeg kostplaner og træningsprogrammer som du kan købe enkeltvis. Du kan læse mere om dette på hjemmesiden.

Der vil komme oplæg her på bloggen omkring relevante emner som motivation, ernæring, motion, personlig udvikling og meget mere.

Derudover er jeg igang med at starte spændende samarbejder op med andre firmaer, så der kommer til at ske rigtig mange spændende ting det næste stykke tid, og du er selvfølgelig inviteret med til det hele.

Ha en dejlig weekend 🙂

Kh. Anna